pátek 26. října 2012

Dell Latitude E4310 - recenze

V závěru minulého příspěvku jsem se zmínil o novém notebooku, který nahradil Toshibu Satellite Pro U400, resp. Dell Latitude D620. Prozradil jsem, že mým novým společníkem na cesty se stal Dell Latitude E4310 a také jsem uvedl hlavní důvody, které mě vedly k této volbě. Pro jistotu ještě jednou zopakuji - nedostatek výkonu a velká hmotnost D620. Všiml jsem si, že na internetu není zrovna přehršel informací o modelu Latitude E4310, proto bych tento zápisek pojal jako takovou uživatelskou recenzi E4310, kde poukáži na přednosti a nedostatky tohoto notebooku tak, jak je vidím z mého pohledu po třech měsících používání.

Dell Latitude E4310 v celé své kráse ;-)

Znovu (pro jistotu) opakuji, že se jedná o repasovaný stroj, avšak s platnou NBD zárukou u Dellu do března 2014 a při porovnání aktuální nabídky prodávaných modelů (jejich ceny a kvality), jsem viděl notebook z druhé ruky jako jasnou (a lepší) volbu.


Původní konfigurace

Nejdříve uvádím původní konfiguraci a následně popíši změny, které jsem z notebookem provedl tak, abych z něj udělal široce použitelný pracovní stroj s možností cestovního nasazení. Dlouhá výdrž chodu na baterii a bezhlučný chod při kancelářské práci jsou pro mě, jak už asi víte, velmi důležitými faktory, které musí notebook plnit, abych s ním byl spokojen.

K samotné hardwarové konfiguraci. Ta byla po koupi notebooku následující:

  • Procesor: Intel Core i5 560M taktovaný na 2,66 GHz (Turbo až 3,2GHz - Aida 64, cpu z ukazuje jen 2,93)
  • Paměť: 8 GB DDR3 (1333), 2*4 GB moduly
  • Grafická karta: Intel HD (integrovaná)
  • LCD: 13,3", matný, 1366*768 bodů
  • Disk: Seagate Momentus 250 GB 7200.4, 16 MB cache
  • Bluetooth: Dell 375
  • Wifi: Intel 6300
  • 3G modul: -
  • Mechanika: DVD-RW
  • Klávesnice: německá počeštěná nepodsvícená
  • Baterie: originál Dell 6-cell 60Wh (8% opotřebení) + neoriginální 6-cell 48Wh (nová)
  • Hmotnost: cca 1,55 kg

Konektorová výbava a ostatní: VGA, USB 2.0, USB/eSATA. LAN, 1* 3,5 jack kombinovaný, Express Card 3/4, SmardCard, čtečka paměťových karet (SD), verze bez webkamery, čidlo denního osvětlení, trackpoint, konektor napájení.

Součástí dodávky bylo i DVD s Winodws Home Premium pro repasované počítače a licenčními štítky jak na tento systém, tak i na Windows Vista Business.

Původní německá klávesnice s českými popisky.

Když ve zkratce zhodnotím jednotlivé komponenty: Procesor pro mé potřeby disponuje více než dostatečným výkonem a prakticky se jedná o nejvýkonnější procesor, který jsem kdy v počítači měl (i v desktopu, který již nemám běhal ,,jen" AMD X2 4450e na 2,3 GHz).


Specifikace procesoru Core i5 560M v cpu-z (nahoře), benchmark  v Aida64 (dole)

Operační paměti mám absolutní nadbytek a prakticky bych si vystačil s poloviční hodnotou, ale možná se bude hodit někdy v budoucnu. 

Demonstrace hrubého výpočetního výkonu - výpočet pí na 1 milion míst za 14,9 s (X2 4450e cca 38 s), využití RAM 2GB.













I na integrované grafické kartě se dají rozběhat některé starší hry v nižších detailech, avšak prakticky nehraji, takže tato komponenta pro mě není nikterak důležitá. 

Specifikace grafické karty Intel HD (GPU-Z)

Matný displej s LED podsvícením o úhlopříčce 13,3", který, je notebook osazen hodnotím daleko lépe, než jakékoliv lesklé varianty. Dá se s ním pracovat i na přímém slunci, protože intenzita jasu je na velmi dobré úrovni. Mírně mi vadí rozlišení a pouhých 768 výškových bodů, kdy už 800 bodů jsem bral jako nutný kompromis a prakticky nezbytné zlo. Abych se s tímto vyrovnal, musel jsem změnit své dlouholeté počítačové návyky, kdy jsem začal používat automatické skrývání hlavního panelu - tím jsem získal pár obrazových pixelů zase nazpět a jsem v rámci možností spokojen. 

Notebook byl dodán s pevným diskem s rychlostí otáčení 7200 otáček za minutu. Marketingově tato volba může působit jako tahák, praktické zrychlení oproti standardním 5400 otáčkovým modelům je však cca +20%. Úroveň zvýšení hlučnosti, alespoň u tohoto konkrétního disku je ovšem (subjektivně) dvojnásobně vyšší. Práce se systémem byla i přesto pomalá, v odezvě systému bylo znát zadrhávání způsobené čekáním na pevný disk (jsem holt zvyklý na SSD, kde je vše krásně plynulé, a to i u starších modelů ;-) ), proto se tato komponenta logicky zařadila na vrchol pomyslného žebříčku požadavků na výměnu. 

Ukázka výkonu pevného disku při testu CrystalDiskMarkem.

Bluetooth adaptér plní svou funkci naprosto bezchybně. S osazeným wifi modulem jsem naprosto spokojen, ba co víc, dokonce překvapen jeho účinností. Jde vidět, že se jedná o nejvyšší model řady. Nyní již nemám problém se špatným příjmem signálu. Jsem rád za to, že se mi do rukou dostal notebook osazený Intel 6300, který má 3 antény, protože E4310 se dodává i s nižšími modely 6200 aj., kde si nejsem jistý jaké by byly výsledky. Ovšem Intel 6300 bezproblémově pracuje na wifi standardu N 300Mb, a přenosové rychlosti se při práci v místní síti pohybují minimálně na (či mírně nad) úrovní klasické 100Mb LAN. 

Modul pro připojení k 3G mobilní síti nebyl v notebooku osazen, avšak štěrbina pro klasickou SIM kartu pod baterií v notebooku nechyběla a samotnou kartu, kterou vložíme do volného slotu na desce lze bez problémů sehnat za několik stokorun.

DVD vypalovací mechaniku v notebooku považuji v dnešní době za naprosto zbytečnou. Navíc mám pro nejnutnější potřeby externí. Bohužel model Latitde E4310 neumožňuje do šachty pro optickou mechaniku vložit sekundární baterii jako je tomu např. u modelu Latitude D620 (mírné zklamání :-/). Naštěstí lze vložit druhý pevný disk. Jen je potřeba obstarat si vhodný adaptér. Vzhledem k plánovanému osazení SSD, jsem kombinaci SSD + HDD považoval za ideální.

Krátce ještě ke klávesnici. Ta, jak jsem již uvedl byla německá doplněná o českou diakritiku, avšak klávesy pro pohyb v dokumentu aj. zůstaly německé. To jsem částečně vyřešil nalepením štítků s anglickými popisky, které jsem si kdysi koupil k Dellu D620. Neměl jsem však k dispozici všechny a také ne všechny seděly po stránce rozměrů. Proto jsem toto řešení bral jako dočasné a provizorní a začal jsem se poohlížet po v ideálním případě české, ale spokojil bych se i s anglickou verzí klávesnice. Navíc, když jsem zjistil, že existují i podsvícené verze, bylo prakticky rozhodnuto o výměně za podsvětlenou klávesnici. Přece jen je to dnes módní a cool, ale taky praktické pro práci v noci. Jen najít klávesnici vhodnou a cenově přijatelnou.

Jak jsem se dozvěděl, s bateriemi je u modelu E4310 menší potíž, resp. údajně existují dvě verze baterií - pro předchozí model E4300 a pro tento E4310. Ty, i když jsou rozměrově a napěťově schodné, nejsou navzájem kompatibilní. I když tu nekompatibilitu bych dal spíše do uvozovek. Prakticky jde o to, že baterie určená pro model E4300 má po stranách kratší drážky pro zasunutí do notebooku, než jaké jsou potřeba pro model E4310. Jinak jsou naprosto totožné. (Toto je můj osobní poznatek, na který jsem vymyslel i řešení, viz dále.) V mém konkrétním případě Dell dodal model E4310 s baterií určenou pro E4300, což způsobilo, že baterie nešla zasunout zcela nadoraz (i když fungovala), ale při přenášení nebo práci na klíně mohlo dojít k jejímu vypadnutí a ztrátě napájení. Prodejcem mi proto bylo nabídnuto dodání druhé baterie, kde se tento problém již neměl objevovat, a to bez zvýšení ceny. Tak jsem si řekl, proč nemít druhou baterii zadarmo že ;-). Naneštěstí se situace opět opakovala.

Nekompatibilní baterie v praxi.

Chvíli jsem laboroval na dím, co způsobuje to, že baterie do notebooku nejde plně zasunout - nejdřív jsem podezíral ony uchycovací háčky, které se mají zasunout do těla notebooku, až po delší době jsem se zaměřil na drážky na bocích baterie. Naštěstí je obal baterie vyroben z poměrně měkkého plastu, a tak nebyl problém za pomocí ulamovacího nože drážky upravit = prodloužit. A nekompatibilita baterií pro modely E4300 a E4310 je ta tam!


Upgrade aneb všestrannost a ticho především

Po přečtení předešlého textu je asi každému z vás jasné, že jsem notebook po stránce hardwaru nějak vylepšil. Tady v pár odstavcích popíšu jak, čím a co mě k tomu vedlo.

Akce SSD

Od roku 2010, kdy jsem si koupil své první SSD od Kingstonu, o kterém jsem tady již také psal (mimochodem stále bezproblémově funguje v Dellu D620, který pořád používám v doku jako "stolní notebook"), jsem si navykl na jistou plynulost odezvy operačního systému a hlavně jsem odvykl tomu, poslouchat neustálý šum pevného disku při práci s notebookem, bylo takřka po dvou dnech užívání jasné, že Seagate (i když 7200 otáčkový) bude brzy nahrazen SSD. Otázkou však zůstalo, který z aktuální nabídky zvolit. Především s ohledem na spotřebu a kapacitu. Rychlost zápisu zde není až tak podstatnou veličinou, protože deska je osazena pouze řadičem SATA300.

Finální rozhodování nakonec proběhlo mezi dvěma kandidáty - prvním byl Crucial M4 128 GB, druhým pak Intel 520 120 GB. Pro Crucial hovořila cena a vyšší kapacita, nevýhodou však byla nižší papírová rychlost při zápisu, ale především nutnost provést v některých dřívějších revizích update firmwaru. Intel 520 nemohl konkurovat cenou, ale podle dostupných údajů by měl být méně "žravým," a především je na něj poskytovaná 5-letá záruční doba. Nehledě na to, že jsem měl již dobré zkušenosti se starším modelem X25M. Toto vše nakonec rozhodlo a svěřil jsem se opět do péče Intelu a koupil model 520 o kapacitě 120 GB.

Nahoře původní disk od Seagate, dole nový systémový disk (SSD) od Intelu.

Na původním pevném disku jsem měl už kromě systému nainstalovány také všechny programy a přenesena všechna ostatní data, proto jsem se poprvé uchýlil ke klonování systému. Doposud jsem vždy prováděl čistou instalaci. K tomuto účelu jsem použil program Acronis True Image HD, který jsem kdysi obdržel společně s SSD od Kingstonu. Proces přenosu dat proběhl bez problémů. Po spuštění systému ovšem následovalo nemilé překvapení, protože AS SSD Benchmark hlásil špatné zarovnání diskového oddílu. Naštěstí i na tyto situace u Intelu pamatují a vše se podařilo uvést do pořádku za pomocí utility Acronis Aligntool.

To, že s SSD Intel 520 nedosáhnu na papírové rychlosti 550 MB pro čtení a 500 MB pro zápis, mi bylo jasné jednak z testů  a jednak ze samotného faktu, že E4310 disponuje pouze SATA II řadičem. Tajně jsem doufal, že se obě hodnoty, alespoň rámcově přiblíží teoretickému maximu rozhraní - 300MB. Bohužel se tak nestalo, zklamán jsem především z rychlosti zápisu (viz výsledky testů níže).

Intel SSD 520 (AS SSD Benchmark).

Intel SSD 520 (CrystalDiskMark).

Když srovnám výsledky v CrystalDiskMarku mezi Intel 520 a původním pevným diskem od Seagate, jsou hodnoty 223 MB/183MB mnohem lepší, než nějakých 91 MB/87 MB. Popravdě jsem však očekával, že Intel 520 bude atakovat hodnoty okolo 250 MB/s pro čtení i zápis. Nevím, zda nižší hodnoty jsou skutečně technickými limity E4310 nebo je problém v tom, že se jedná o naklonovaný systém a nikoliv čistou instalaci. Svůj účel SSD ovšem i tak splnilo na jedničku - odezva systému je výrazně lepší a jako vedlejší produkt je zde ono božské ticho ;-).

3G modul, aneb co kdyby náhodou

Možnost osadit notebook 3G modulem jsem měl už k dispozici i u D620. V té době mi to však nepřišlo nikterak nutné. Teď jsem se ovšem rozhodl, že by možná bylo dobré této možnosti využít jako jakési "nouzovky" pro případ, že bude mít náš ISP výpadek nebo se budu nacházet v místě, kde není wifi k dispozici.

Koupit 3G modul pro notebooky Dell není žádný problém. Ceny jsou také solidní - konkrétně mnou zvolený Dell 5540 vychází na cca 600 korun. Štěrbina pro SIM kartu se nachází pod baterií na hraně základny. Modul samotný se vkládá do notebooku do pozice, kde je na obrázku nalepen licenční štítek pro Windows. Menší problém nastal s hledáním vhodného šroubku pro uchycení karty ve slotu (jinak měla tendenci se stále vrace do polohy pro vyjmutí - úhel 45 stupňů), ale nakonec jsem i šroubek našel. S obslužným softwarem nejsou také žádné problémy.

Dell Latitude E4310 bez baterie - slot pro SIM napravo od středu.

Ohledně poskytovatele mobilního 3G internetu jsem aktuálně přesedlal od O2 k T-Mobile. Cena jednodenního balíčku je shodná (50 Kč pro O2 a 49 Kč pro T-Mobile), avšak FUP mají u O2 nastaveno na 100 MB, zatímco u T-mobilu je to 300 MB.

Pryč s optickou mechanikou - vítej druhý harddisku

Optickou mechaniku bych v notebooku praktiky nevyužil a jen by mi zbytečně zabírala místo a i mírně zvyšovala hmotnost notebooku. Rozhodl jsem se proto tuto pozici využít smysluplněji a umístit do ní za pomocí adaptéru druhý disk - tentokrát klasické HDD.

Takový adaptér lze poměrně snadno a levně získat na eBay, za zhruba dvojnásobný obnos jej seženete i na Aukru a za horentní sumu je dokonce k dispozici i přímo u Dellu. Logicky jsem zvolil nejekonomičtější volbu a objednal jeden na eBay. Ačkoliv prodejce v aukci přímo deklaroval, že se jedná o rámeček určený pro Dell E4310, ten, který mi přišel, nešel do notebooku zcela zasunout. Na vině byla větší velikost mechanismu pro vysouvání disku. Kupovat další a riskovat, že se bude situace opakovat, jsem nechtěl, a tak jsem nekompatibilní část odstranil, což prakticky znamenalo nemožnost snadného vysunutí disku a abych zamezil vnikání nečistot do nitra notebooku, použil jsem část původního tlačítka na vysunutí a za pomocí oboustranné lepící pásky jej připevnil k rámečku. Výsledek můžete posoudit.

Instalace HDD do rámečku pro pozici optické mechaniky.

Vlevo vidíte přilepenou část původního mechanismu na vysunutí. (fólii jsem z rámečku samozřejmě před jeho instalací sundal, ale zapomněl vyfotit).

Rámeček na druhý disk - pohled zepředu.

Jak můžete vidět z prvního obrázku jako druhý disk jsem použil WD Scorpio Blue 500 GB, který doma fakticky přebýval. Krátce jsem uvažoval také o tom vzít původní Seagate, ale nakonec zvítězil WD díky větší kapacitě, nižší hlučnosti a menší spotřebě. Na disku jsou pouze data, ke kterým přistupuji pouze občas (vše ostatní se bez problému vlezlo na SSD) a je nastaven tak, aby se v případě chodu na baterii vypínal po minutě nečinnosti a při napájení ze sítě pak po pěti minutách.

Ještě krátce ke způsobu vyjmutí disku. Stejně jako při demontáži optické mechaniky je potřeba nejdříve sejmout kryt paměťových modulů. Rámeček s diskem naštěstí není zajištěn pomocí šroubku, jak tomu bylo v případě DVD mechaniky, proto stačí pouze lehce zatlačit (nejlépe šroubováčkem) na rámeček. Ten, poté, co je odpojen, je možné již lehce vysunout. Sice se jedná o (možná) trochu krkolomné řešení, nepředpokládám však, že bych toto někdy prováděl - maximálně při výměně HDD za jiný.

Podsvícená klávesnice, to je cool...

O mé osobní nelibosti k původní německé klávesnici jsem se zmínil již výše. (Spíše než o viditelné známky používání šlo o popisky kláves.) Navíc dnes je poměrně v módě mít podsvícenou klávesnici - navíc je to i praktické při práci ve zhoršených světelných podmínkách nebo v noci. Právě spíše druhá část předchozí věty mě vedla k tomu, abych se po nějaké té podsvícené verzi pro E4310 podíval.

Podsvícená klávesnice v akci - a česká!

Původně jsem předpokládal, že budu muset koupit anglickou verzi klávesnice a doplnit ji o české přelepky (mimochodem, rozložení a popisky kláves na anglické verzi jsou lepší, než na německé). Česká pobočka Dellu opět nabízí podsvícenou klávesnici, ale ta cena... K mému velkému překvapení se mi opět na eBay podařilo nalézt prodejce nabízejícího českou verzi podsvícené klávesnice pro právě můj Dell. Ačkoliv v aukci stálo, že byla použitá, nebylo tomu tak. Dostal jsem naprosto novou klávesnici, a to zhruba za třetinu ceny toho, za jakou se u nás prodávají verze obyčejné.

Pozn.: Intenzita podsvícení klávesnice je softwarově regulovatelná, také je možné nastavit jeho vypnutí po určitém časovém intervalu. Základní volby podsvícení klávesnice jsou On/Off a aktivace podle okolního světla (pomocí senzoru, který je umístěn v rámu displeje).


Zpracování, výdrž, hlučnost


Zpracování a povrchová úprava

Tělo notebooku je kompletně v matném provedení. Vnější strana víka displeje je tvořena kompozitem kovu (hliníku). V tomto případě ve stříbrné úpravě, můžete se však setkat i s černou verzí. Akorát horní hranu tvoří plast z důvodu umístění antén pro wifi a 3G.

Pohled na víko notebooku shora.

Spodní vana notebooku, i když se může zdát jako plastová, je vyrobena z hořčíkovo-hliníkové slitiny matné černé barvy. Pevnost základny je velmi vysoká,  tělo se nikterak neprohýbá ani při úchopu za roh. Také nedochází k prohnutí či povázávání dílů při přímém kolmém tlaku jak na základnu tak na klávesnici. Vzhledem k tomu, že jde o použitý notebook, je kvalita zpracování více než výborná.

Při tlaku na displej z vnější strany nedochází k deformaci a vlnění barev na LCD. Panty displeje jsou tuhé a výborně drží svou pozici, i přes to je možné notebook pohodlně otevřít jednou rukou. ˇuhle otevření displeje bohužel není plných 180 stupňů a může za to uchycení displeje k základně, která nedovolí displej otevřít více než do cca 150 stupňů. I tak je to dostačující hodnota i pro práci mimo kancelář. E4310 disponuje regulovatelným podsvícením v 15 krocích. Mimo to je zde k dispozici senzor okolního osvětlení, díky němuž se jas displeje reguluje automaticky. Bohužel jeho fungování není zcela stoprocentní. Mnohdy bylo potřeba jas manuálně zvýšit či snížit, proto jsem nakonec tuto funkci v biosu deaktivoval.

Zavřený notebook (pohled zepředu).

Kov na víku displeje sice dobře ochrání LCD panel před poškozením, ale zároveň má tu vlastnost, že se poměrně snadno poškrábe. Můj E4310 má od doby, co jsem si jej pořídil, na víku asi tři hlubší škrábance a několik mělčích. Jsou viditelné především pod pohledem z ostrého úhlu a také záleží na světelných podmínkách. Část se mi jich podařilo rozleštit za pomocí "kouzelné tužky" na odstraňování škrábanců na autolaku, ale ty hlubší zůstaly. Netuším, co přesně je obsahem těchto tužek, ale po rozleštění tento gel či tmel nebo co to vlastně je, utvořil na víku jakousi patinu, která působí lépe a estetičtěji na okolí. Mohu doporučit.

Pohled na notebook zprava.

Pohled na notebook zleva.

Zmíním se ještě o vnitřní povrchové úpravě základny a klávesnice. I Když se jedná o černý matný plast, tak v prostoru okolo touchpadu i na touchpadu samotném, jsou po čase používání viditelné otisky prstů či místa, kde pokládáte zápěstí a dlaň při psaní. Stejně tak zůstávají otisky i na samotné klávesnici. Je proto potřeba tuto oblast zhruba jedenkrát týdně přetřít utěrkou. Osobně k tomuto účelu používám vlhčené ubrousky na plast. Vyleštěné klávesy ( po 2,5 měsících) zatím nepozoruji, a to píši poměrně hodně, doufám, že při tom i nadále zůstane.

Výdrž a spotřeba

Musím říct, že neprovádím žádné teoretické testy výdrže na baterii. Můj způsob měření vychází z praxe, kdy je aktivní wifi připojení, naprostou většinu času zabere práce ve Wordu a Excelu + cca 20% z toho tvoří vyhledávání dat na internetu a psaní e-mailů (Flash ne Flash - na to nehraji). Jas displeje upravuji podle aktuálních světelných podmínek, kdy volím vždy nejnižší hodnotu jasu s ohledem na dobrou viditelnost obsahu displeje.

  • Reálná spotřeba se pohybuje v rozmezí 9,5 - 13 W, průměrná hodnota potom okolo 10,5 W (měřeno BatteryBarem).
  • Spotřeba při aktivním 3G dosahuje k 17 - 19 W.
Při běhu obou disků max. +2 W k základním hodnotám, aktivace ventilátoru +2 W (druhý disk se deaktivuje po minutě nečinnosti, ventilátor se při kancelářské práci takřka nespouští).
  • Maximální zjištěná spotřeba nikdy nepřesáhla 21 W (při dodržení výše uvedených podmínek).
  • Výdrž baterie Dell 60Wh (reálně 57 000 mWh) je 5:30 minut.
  • Výdrž neoriginální baterie 44Wh (48600 mWh) je 3:15 minut.
  • Rychlost nabíjení se pohybuje v rozmezí 2 - 2,5 hodiny v závislosti na použité baterii.
V současné době mám obě baterie ve verzi s šesti články, kdy část vyčnívá z těla notebooku. K dispozici je však i baterie tříčlánková o jmenovité kapacitě 30 Wh. Hmotnost notebooku se sice sníží o nějakých 150 gramů, stejně tak ovšem klesne i reálná výdrž na baterii - odhaduji, že někam k 2:30, což je pro mě nepřijatelné.

Druhou variantou je zakoupení přídavné baterie, která se připevní na notebook zespodu (tím zvětšíte jeho tloušťku). Jmenovitá kapacita je 48 Wh, což dává v kombinaci s 6-článkovou baterií (60 Wh) tušit výdrž okolo 10 hodin kancelářské práce (možná více). Avšak sama přídavná baterie váží 630 g a pokud přičteme váhu notebooku s 6-článkovou baterií, dostaneme se na hodnoty přesahující 2,2 kg! Taková váha není zrovna ideální pro časté přenášení. Navíc jsem záměrně opomenul zmínit cenu - ta se pohybuje v českých e-shopech okolo 4.500 Kč, což není zrovna malá částka.

Za jistý kompromis z pohledu delší výdrže a hmotnosti lze považovat kombinaci tříčlánkové baterie (30Wh) a baterie přídavní (48Wh). Reálná výdrž by mohla dosahovat na hranici 8 hodin kancelářské práce, zároveň hmotnost by byla těsně za hranicí 2 kilogramů, což je značně přijatelnější hodnota. V mém případě, kdy mám k dispozici pouze dvě šesti-článkové baterie, by realizace tohoto řešení přišla na cca 6.500 Kč, a to považuji za přemrštěnou sumu. Raději proto zůstanu u stávajícího řešení, kdy jednotlivé baterie v případě potřeby měním jednu za druhou. A výdrž mám taky bez problémů okolo 8:30 hodin!

Hlučnost

Výdech ventilátoru chlazení je umístěn na levém boku základny. Způsob chlazení mám nastaven při chodu na baterii jako pasivní, při napájení ze sítě pak aktivní. Ventilátor se při kancelářské práci prakticky nespouští. K jeho aktivaci dojde za více než hodinu provozu, a to pouze nárazově a na velmi krátkou dobu, kdy dojde k vyfoukání nakumulovaného tepla z těla notebooku.

Levá strana E4310 (zleva eSata/USB, audio, výdech ventilátoru, SmardCard).

Projev ventilátoru je v nízkých otáčkách takřka neslyšný na úrovni klasického pevného disku. Při vyšší a dlouhodobější zátěži se hlučnost mírně zvýší, avšak nejde o nikterak drastický a nepříjemný zvuk. Na nejvyšší otáčky již je ventilátor jasně slyšitelný, je zde ovšem potřeba dlouhodoběji vytížit procesor na 100%. Prakticky o ventilátoru nevím, protože je většinu času vypnutý a pokud již běží, tak jen na nízké otáčky. Stejně tak zahřívání notebooku je pouze mírné, ve vyšší zátěži sice stoupne, ale stále je přijatelné.


Nedostatky a závěr

Celkově vzato mi E4310 vyhovuje. Ku příkladu po stránce designu považuji tento model za daleko více manažerský a konzervativní, než jeho nástupce E6320, který se spíš blíží multimediálním notebookům. Z hlediska výkonu nikterak nestrádám, ba naopak nyní mám výkonu nadbytek a zároveň jsem docílil snížení spotřeby ;-).

Prakticky mě vadí pouze dvě věci: První je absence HDMI portu - tím trpím asi nejvíce. Nástupce E6320 HDMI již má. Kombinovaný eSata s USB jsem zatím nevyužil, ale technické prostředky k tomu mám. Notebook půjde také snadno rozšířit o port USB 3.0, především díky dobře umístěnému slotu ExpressCard. Dnes není problém sehnat takovou kartu, která nevyčnívá z těla notebooku. Aktuálně však její nákup neplánuji. Nejvíce mi z pohledu užívání vadí ulpívající otisky na klávesnici a těle notebooku, ale už jsem se smířil s nutností častějšího čištění. 


Aktuální konfigurace Dell Latitude E4310 je tvořena těmito komponentami:
  • Procesor: Intel Core i5 560M @ 2,66 GHz
  • Paměť: 8 GB DDR3 (1333), 2*4 GB moduly
  • Grafická karta: Intel HD (integrovaná)
  • LCD: 13,3", matný, 1366*768 bodů
  • Disk: Intel SSD 520, 120 GB
  • Disk 2: WD Scorpio Blue 500 GB (5400 ot., 8 MB cache)
  • Bluetooth: Dell Bluetooth 375
  • Wifi: Intel 6300
  • 3G modul: Dell WWAN 5540
  • Mechanika: -
  • Klávesnice: česká, podsvícená
  • Baterie: originál Dell 6-cell 60Wh (8% opotřebení; výdrž 5:30 hodin) + neoriginální 6-cell 48Wh (nová; výdrž 3:10 hodin)
  • Hmotnost: cca 1,55 kg


V závěru je potřeba uvést, že ač se jedná o použitý notebook, nejevil na první pohled (ani na druhý) známky opotřebení. O tom svědčí i fakt, že původní disk má naběháno jen něco okolo 1500 hodin (podle sériového čísla jde skutečně o disk osazený z výroby). Technická podpora ze strany Dellu je na vysoké úrovni - stále vycházejí nové verze ovladačů i biosu. Vyšší ceny komponent jsou dány politikou společnosti, kterými uživatelé platí za kvalitu a poskytované služby.

Celkově vzato nemám notebooku co vytknout. Zatím jsem s ním neměl žádný problém a doufám, že při tom zůstane i nadále. Dell E4310 s přehledem splňuje to, co jsem od něj čekal a proč jsem jej kupoval. A absenci HDMI i to častější čištění povrchu notebooku nějak zvládnu. Vzhledem k tomu, že mě pořízení E4310 (včetně všech upgradů) vyšlo cca na 60% kupní ceny notebooku ze současné nabídky (a to neberu v úvahu nutnost dělat větší kompromisy než tomu bylo u E4310, kdy jsem prakticky obětoval jen HDMI), s potěšením se zařazuji mezi spokojené uživatele produktu společnosti Dell a jsem za to rád.


____________________________________________________________________________
Závěrečná poznámka: Aktuálně používaným operačním systémem je Windows 7 Home Premium. K dispozici je aktuálně přechod na Windows 8 Pro za zvýhodněnou cenu. Zatímco v případě Windows 7 jsem tento systém používal prakticky od jeho uvedení, u Windows 8 čekám na odladění chyb, uvedení ovladačů a obslužného software. I přes to nejsem schopen jednoznačně říci kdy (a zda vůbec) přechod na Windows 8 uskutečním. Změn v ovládacím rozhraní je velké množství a notebook by mi měl sloužit k práci a mě nutit k tomu, abych měnil své dlouholeté počítačové návyky (vážně jsem nejspíše konzervativní uživatel :-D ). Na druhou stranu Windows 7 mi plně vyhovují po všech stránkách a Visty jsem také vynechal a nic se nestalo...



4 komentáře:

  1. "Spodní vana notebooku je pak vyrobena z černého matného plastu." Základna je z kovu, to je důvod, proč je notebook tak odolný (a studený). Z plastu je pouze orámová displeje a obložení klávesnice. Jinak výborný stroj, používám s Advanced E-port Replicator a teď uvažuju nad novou baterií.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za upozornění, dohledal jsem to v zahraničních recenzích, ale při montáži 3G modulu a SSD to na mě spíš působilo jako plast.

      Vymazat
  2. Tak to je hodně drsná recenze, díky! Dell mám taky, i když jiný model. Jediné, co jsem v poslední době řešil, byla výměna baterie, ale to můžete mít sebelepší notas a za 2 roky baterku musíte měnit tak jako tak. Nakonec jsem nakoupil neorigo na http://www.kabelmanie.cz/baterie-do-notebooku_d7.html

    Zatím to vše šlape v pořádku, tak uvidíme, ale jinak bych si na repasy baterií dával docela pozor. Na některých stránkách není uveden ani výrobce, tady to je alespon Power Energy Battery, který je ve světe docela známej, našel jsem na to slušný reference.

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně tenhle jsem bral kdysi repasovaný z http://www.technimax.cz/ a do dneška ho používám, takže maximální spokojenost!

    OdpovědětVymazat