pátek 21. prosince 2018

Macbook Air 2018 - uživatelská recenze

Na podzimní keynote Apple představil dlouho očekávaného nástupce Macbooku Air. Jeho vydařený design, váha, rozměry a nakonec i hardwarová konfigurace mě přiměli k tomu, abych si jej také pořídil. V následujících několika málo odstavcích shrnu především to, co nový Macbook přináší pro mě jako běžného uživatele, který doposud používal jen Windows (až na asi měsíc s iBookem G4). Jaký tedy je Macbook Air 2018 a přechod na Mac OS?


Macbook Air 2018 SpaceGray



Jak to začalo a proč zrovna Macbook Air 2018?

Odpověď je prostá - v létě 2016 jsem chtěl nahradit svého Della E4310, Ten mi již nevyhovoval z pohledu hmotnosti a výdrže. Vybral jsem si opět model od Dellu, tentokrát E7250, jenže po jistých komplikacích, o kterých se nechci rozepisovat, jsem jej musel vrátit. Stalo se tak někdy v srpnu a urychleně jsem potřeboval něco jiného. Řešením byl jak jinak než opět Dell. Poprvé 14" model E7440. Rozměrově to nebylo ideální, ale váhově a výdrží na baterii přes 7 hodin, jsem si (dalo by se říci) polepšil. Už od počátku roku 2018 jsem však průběžně pokukoval po něčem novém.


Dell Latitde E7440 vs. Apple Macbook Air 2018.

Hlavním problémem E7440 nebyl ani tak výkon, jako spíš displej. Rozlišení 1366*768 je dnes prostě šíleně nedostačující. V domácím prostředí mám 27" full HD panel, ale při cestování, to bylo neúnosné.

Velikostní srovnání č. 1


Vybíral jsem mezi Xiaomi notebooky (jejich dostupnost v ČR je však minimální) a překvapivě opět Delly - modely E7250 a E7270 nebo E7280. Když tu najednou Apple představil nové Macbooky Air. Ony původní Macbooky vypadly z hledáčku, protože nesplňovaly mé požadavky:
  • minimálně full HD displej
  • 16 GB RAM
  • 512 GB SSD nebo více (v E7440 jsem měl mSATA Crucial 512 GB a SATA SSD Samsung 850 - taky 512 GB), takže proto
  • výdrž na baterii s wifi alespoň 8 hodin
  • rozměry ideálně velikosti A4
  • hmotnost do 1,3 kilogramu

Velikostní srovnání č. 2

Pro to, abych si vybral znovu nějaký Dell hovořilo také to, že mám dokovací stanici a další příslušenství. Musel bych však zvolit model E7250 nebo E7270, protože novější již nemají proprietární dokovací konektor, ale USB-C. Dostupnost těchto starších modelů s full HD displejem za rozumnou cenu však není nikterak valná.

Velikostní srovnání č. 3

Zato nový Macbook Air mě doslova uchvátil. A měl jsem co dělat, abych si jej neobjednal hned po skončení keynote... Rozměry, hmotnost, výdrž na baterii a retina displej! Otázkou bylo, jak se skamarádím s Mac OS. Řekl jsem si však, že už skoro 2 roky používám iOS na iPhonu a vyhovuje mi prostředí i na mém iPadu Air 2. A vzájemnou spolupráci produktů od Applu si každý chválí, tak proč to nezkusit...



Macbook Air 2018 (hardwarová konfigurace)

Základní konfigurace pro mě nepřipadala v úvahu. SSD o kapacitě 128 GB a 8 GB RAM mi na dnešní dobu připadá nedostačující, a to i na prohlížení webu a kancelářskou práci. Zvolil jsem proto individuální konfiguraci se 16 GB RAM a 512 GB SSD. Proč Apple nenabízí u Airu 1 TB úložiště, to se můžeme jen domnívat, ale příplatek za 1,5 TB byl pro mě neakceptovatelný.


Hardwarová konfigurace, zdroj: Apple.com) 

Jde tak skoro o nejvyšší nabízený model. Váhal jsem mezi stříbrnou a vesmírně šedou variantou. Nakonec jsem dal na pocit a vybral vesmírně šedou. Přijde mi taková elegantnější oproti stříbrné. Je to však jen mé subjektivní hodnocení. Někteří tvrdí, že se vesmírně šedá či zlatá varianta snadněji poškrábou a škrábance jsou na těle více vidět, než na stříbrném provedení. To nemohu posoudit. Mám však na přenášení pouzdro a objednal jsem si silikonový kryt.

Přenosný SSD Samsung k Airu.

Možný nedostatek místa v Airu jsem vyřešil jednoduše - Samsung EVO 850 putoval z Dellu do externího 2,5" USB-C boxu a je po problému. Jelikož jde o docela rychlé SSD, přenos, přenášení i velkých objemů dat netrvá příliš dlouho a 500 GB prostoru je přesně tolik, kolik bych dostal, kdybych si připlatil za 1,5 TB interního úložiště v Airu.


Displej, trackpad, klávesnice

Displej mi učaroval. S retina displeji jsem doposud nepracoval (maximálně full HD). S retinou se to ovšem nedá srovnat. Jas displeje je taky vynikající. Samozřejmě, nepracoval jsem s Airem na přímém slunci, jenže tady by to spíše narazilo na lesklou úpravu displeje, než na omezení jasu jako takové. V interiéru mám jas nastaven na 30 % a je to více než dostačující.

Trackpad je pro mě ve znamení - učíme se gesta a force touch za pochodu. Gest na samotném trackpadu je spousta, force touch pak nabízí další rozšíření gest. S tím jsem se na Windows do takové míry nesetkal. Mac OS nabízí více možností. Naštěstí jsou v nastavení systému vždy animace. Velice snadno se tak dá vše pochopit a natrénovat. Mě to trvalo ani ne jeden den si na tyto nové možnosti zvyknout.

Klávesnice Macbooku Air 2018.

Klávesnice - mluví se o motýlkové klávesnici třetí generace. Za mě se na ní píše výborně. Píšu hodně, takže klávesnice je pro mě velmi důležitá. Pravdou však také je, že je poněkud hlučnější. Obzvláště když píšete rychle všemi deseti. Dá se na to zvyknout. Podsvícení kláves je rovnoměrně a klávesy mají přesný a jistý stisk. Neměl jsem tak problém s vyšším množstvím překlepů nebo něčím podobným. To je ovšem také individuální, protože vždy záleží na vašem stylu psaní.

Co nesmím opomenout je Touch ID. Jsem na něj zvyklý z iPhonu a iPadu a jeho osazení do Macbooku Air mě opravdu potěšilo. Po úvodním nastavení reaguje rychle a spolehlivě. S užíváním jsem nenarazil na jediný problém - rozpoznávání otisků bylo vždy na první pokus, pokud jsem neměl mokré prsty. Co můžu proto doporučit, je nastavit si více otisků prstů - nejlépe prsty obou rukou. 



Reálné zkušenosti s Macbookem Air 2018

Systém a software

Mac OS Mojave se mi zamlouvá. Na těch pár rozdílů oproti Windows se dá běžně rychle zvyknout. E-mailového klienta znám z iOS, takže pro mě žádná novinka. Trošku experimentuji s iWork aplikacemi, i když primárně používám stále Microsoft Office.

Systémové informace Mac OS Mojave.

Největší výzva bylo pro mě reorganizovat sbírku fotografií. Na Windows jsem ji měl historicky roztříděnou do složek. Jedná se o fotografie za posledních 15 let, které jsem musel opětovně roztřídit do alb (složek) a nahrnout je na iCloud Drive. Po třech dnech bylo vše úspěšně dokončeno a teď mám fotografie opravdu na všech zařízeních. Malé doporučení - vyplatilo se mi nechat Macbook běžet přes noc, fotky se nahrály rychleji.

Z prostředí Windows mi toho moc nechybí. Možná Total Commander, který používám už od dob Windows 98. I to má však řešení. Na druhou stranu musím říct, že možnosti Finderu v Mac OS jsou mnohem větší, než jsem čekal a s Průzkumníkem ve Windows 10 se to nedá srovnat. Pokud hrajete hry, nabídka je i pro Mac, jen ne tak široká.

V případech, kdy přece jen potřebuji Windows - mám poměrně starý skener, který vyžaduje Windows XP, virtualizuji pomocí VirtualBoxu. Vše funguje, jak má. Mám 2 virtuální stroje. Jeden s Windows XP a druhý pro případ s Windows 10 Pro.

Virtualizace ve Virtualboxu v praxi - Windows XP a Windows 10 vedle sebe.

Narazil jsem pouze na jediný problém - Bitlocker a Mac OS. Z Windows jsem jej byl zvyklý používat k zaheslování externích disků. Mac OS to však ve výchozím stavu neumí. Zatím jediným řešením, které jsem objevil, je placená aplikace M3Bitlocker nebo právě virtualizace Windows 10 Pro.
   
Z programů, které jsem používal na Windows jsem tak potřeboval nahradit jen Total Commander (muCommander), Zoner PhotoStudio (Apple Fotky), BatteryBar (BatteryGuard) a FormatFactory (Handbrake). Nadále používám Chrome a experimentuji se Safari. Samozřejmě objevuji i nové programy na MacOS a případně si nechám rád nějaké další doporučit.


Výkon a výdrž

Výkon samozřejmě nedosahuje Macbooku Pro, jak jste se mohli dočíst v mnoha dalších recenzích. To však nevidím jako problém. Přenositelnost Airu je mírně lepší, adaptér má Air taky menší a lehčí. Výkonově jsem si i tak proti Dellu E7440 (procesor i5 4310 2 GHz) polepšil.


Výkon Airu (Geekbench - v porovnání s Dell E7440 3488 (single core), 6235 (multi core)

Vím, udávaná výdrž Macbooku Air 2018 je 12 hodin. Reálně jsem nenarazil na to, že by mě Air nechal na holičkách. 10 hodin práce v Excelu, Wordu, Mailu a na Wifi zvládl s přehledem a ještě mu zbývalo 20 % kapacity baterie. O 20 % kapacity baterie si řekl, když jsem instaloval Windows 10 do Virtualboxu. To bylo také jedinkrát, kdy jsem slyšel větrák v Airu. Jinak se jedná o naprosto bezhlučný stroj! To musím zmínit, protože na klid při práci si potrpím obzvlášť v noci.

Rychlost systémového SSD disku je v porovnání s Dellem skoro 4x vyšší.





Příslušenství a redukce

Redukce, redukce a ještě jednou redukce. To je to slovo, které ve spojení s USB-C konektorem často slýcháváme. Klasický flashdisk k Airu jednoduše nepřipojíte - potřebujete redukci. Naštěstí je jich plný AliExpress a tak jsem se už předzásobil. Mimo USB-C > USB-A jsem dále nakoupil:


Porovnání velikostí napájecích adaptérů (nahoře Macbook Pro 2016, Mavbook Air 2018 dole)

  • kabely USB-C pro připojení pevných disků
  • USB-C > lightning (pro iPhone a iPad)
  • USB-C > HDMI (pro připojení TV)
  • USB-C napájecí kabel (3 m)
  • USB-C > USB (LAN) hub - přenosné řešení se 4 USB 3.0
  • Adaptér USB-C > VGA, HDMI, audio 3,5" jack
U některého příslušenství by se mohlo na první pohled zdát, že jej mám dvakrát. Ve skutečnosti se jedná o větší a pak i minimalistické řešení na cesty. Nerad s sebou totiž vláčím přehnaně moc příslušenství.


Příslušenství

Macbook Air jsem kupoval v iStylu. Teď před Vánocemi tam měli docela vydařenou akci - při koupi Macbooku voucher na příslušenství v hodnotě 3500 Kč. Ten jsem hned využil a koupil si Magic Mouse 2 v černé barvě a k tomu již zmíněný kabel USB-C > HDMI. Příslušenství mám tak toto:
  • Magic Mouse 2 (černá)
  • Externí boxy pro 2,5" SSD/HDD s připojením USB-C
  • Samsung 850 EVO (USB-C box, test rychlosti, APFS, šifrováno)


  • Dokovací stanici (připojuje se z boku Macbooku) - obsahuje 2x USB 3.1, 2x USB-C, čtečku karet, HDMI a LAN

Dokovací stanice připojená k Macbooku Air



Co ještě budu dokupovat?

Z praktického provozu se ukázalo, že i přes poměrně dobrou připravenost, budu ještě pár maličkostí potřebovat nebo spíše, když je budu mít, můžou se mi hodit. Zavrhl jsem externí klávesnici. Apple keyboard není podsvícená a řešení od Matias keyboard a Logitech Craft jsou sice pěkná, ale dostupnost v ČR je opět mizerná. Externí klávesnici tak nechám stranou.

Spíše mě zajímají prvky, co do ochrany vzhledu a hodnotu Macbooku. Stranou nezůstává ani ochrana soukromí. Proto již vybírám nějaký ochranný obal, který nasadím alespoň na víko displeje tak, aby bylo chráněno proti poškrábání (nejspíš zůstanu u čiré varianty. Chtěl bych ještě doplnit privátní filtr na displej, který zamezí tomu, aby obsah monitoru viděly třetí osoby. Zatím vybírám.
Aktualizace: Privátní filtr jsem zkusil koupit na Aliexpressu. Měl jsem jej na Macbooku asi 3 dny. Bohužel se potvrdil problém prakticky všech těchto řešení - pokud je filtr nasazen na displeji, poměrně hodně snižuje jeho svítivost. V reálu je tak nutné mít jas displeje skoro pořád na maximu a i to je někdy nedostačující, proto filtr nakonec používat nebudu.

Reálně mi však schází pouze jediná věc - připojení externího 27" monitoru od Dellu. Monitor má klasický display port (full) a DVI. Musím tak ještě doplnit redukci - buď DVI > USB-C nebo Display Port > USB-C. To už je ovšem drobnost.
Aktualizace: Redukce na připojení monitoru a Macbooku Air přes DisplayPort dorazila těsně po vánočních svátcích. Zvolil jsem základní řešení od iTec a je plně funkční - z mé strany tak jednoznačná spokojenost. Jen se ukázalo, že Retina displej Macbooku Air a full HD rozlišení 27" monitoru není úplně ideální. Časem to tak vidím na změnu monitoru (27" nebo 29") se 4k rozlišením.




Nevýhody Macbooku Air 2018 - jsou vůbec nějaké?

Pravda, operační systém a celkové ovládání je trochu jiné. Není to však nic, na co by se nedalo v krátké době zvyknout. Trošku hledání zabere software, rep. alternativy k programům z Windows, které na Mac OS nejsou dostupné. Není to nic neřešitelného - navíc instalace i odinstalace softwaru je mnohonásobně jednodušší, než na Windows.

Z pohledu konektorové výbavy a hardwaru mě mrzí dvě věci. Jako člověku, který byl zvyklý vždy se v počítačích hrabat a průběžně si je upravovat (a to i v noteboocích - proto jsem také setrvával u Dellu, díky modularitě jejich notebooků), už teď nic nevyměním ani nedoplním. Vše je na prvotní konfiguraci, případně na zásahu autorizovaného servisu.

Jako u všech recenzí, které jsem doposud četl, bych uvítal USB-C/Thunderbolt 3 porty po obou stranách Aira. Možná se dočkáme v příští generaci. Kdyby byla klávesnice mírně tišší, nezlobil bych se. Jinak opravdu nemám, co bych vytkl a i tak se mi nedostatky hledaly těžce.



Závěr

Rozhodování, zda koupit či nekoupit Macbook Air 2018, bylo v mém případě poměrně dlouhé a ne úplně jednoduché. Už po takto krátkých zkušenostech však můžu říci, že jsem udělal dobře. Nelituji, ba co víc, říkám si, že jsem měl přejít na Macbook už dříve. Pravda, to bych neměl Air 2018, ale nejspíš Macbook Pro s touchbarem. Touchbar se mi však nelíbí. Tím, že jej Air 2018 nemá mi vyhovuje o to více. Pokud také uvažujete o koupi, rozhodně jděte do toho. Věřím, že stejně jako já nebudete litovat. Kdybyste se chtěli na cokoliv zeptat, pište do komentářů. Pokud budu vědět, určitě odpovím.



Žádné komentáře:

Okomentovat