čtvrtek 16. června 2011

Proč jsem zvolil služby Googlu?

Spousta lidí z IT (nebo ti, co se za IT považují) vidí v Googlu onoho “Velkého bratra,” jehož úkolem je mít vše pod kontrolou a snaha mít bezmezný přehled o činnosti svých uživatelů. Daleko většího molocha (a potenciální hrozbu) vidím v Microsoftu, a to i přes to, že jsem doslova odkojený Windows.

Proč jsem tedy zvolil Google a jeho služby, a které z nich aktivně využívám?

Vaše data na internetu může zneužít kdokoli pokud si dostatečně nechráníte své soukromí a záleží jen na vás, co na internetu uveřejníte. Google sice indexuje činnost svých uživatelů, ale stejně se chovají i služby od Microsoftu a do jisté míry i Facebook. Takže si člověk nevybere.

Své první zkušenosti s Googlem mám přes jeho vyhledávač někdy z počátku roku 2004 (toho roku jsme si domů konečně pořídili vytáčené připojení). Od roku 2005 používám vyhledávač Googlu jako svůj výchozí (také díky liště ve Firefoxu). Toho roku mi také nahradil do té doby pro mě nepostradatelný Seznam.cz.

Youtube – videoportál, který udal nový směr celosvětovému internetu. Patřím však pouze mezi pasivní konzumenty jeho obsahu, a to už od doby jeho zrodu. Uživatelský účet na Youtube jsem si založil teprve letos. Jediným důvodem bylo to, že si Google pamatoval, že jej navštěvuji a sám mi navrhl, jestli nechci rozšířit svůj Google účet i o Youtube. Tak proč ne, řekl jsem si, ale žádné video jsem dodnes na něj neuploadoval a v nejbližší době to ani nemám v plánu.

  Za mou migraci na Google Mail (Gmail) vděčím svému providerovi, protože do doby, než jsem začal studovat VŠ a více cestovat (neměl jsem notebook, protože jsem jej nepotřeboval) jsem si směle vystačil se stolním PC a jedním místním nastavením sítě. Ze všech mých e-mailových schránek se pošta stahovala do desktopového poštovního klienta, jimž byl Thunderbird od společnosti Mozilla. A proč jsem byl donucen ke změně tohoto řešení? Náš provider internetu totiž dává svým klientům k dispozici jednu veřejnou IP adresu a v rámci sítě provozuje vlastní SMTP server pro odchozí poštu. Vše fungovalo bezvadně, ovšem jen do doby, než jsem se připojil k jiné síti. Maily sice chodily jako předtím, ale nemohl jsem na ně odpovídat a musel jsem využívat webových rozhraní českých free mailů, která nejsou (i dnes dvakrát podařená). Nastavil jsem si sice druhý server pro odchozí poštu, ale ten se nějakým způsobem hádal s tím od poskytovatele, takže jsem musel neustále mezi nimi přepínat podle sítě, ve které jsem zrovna byl, což bylo značně nepraktické. Začal jsem se tedy poohlížet po vhodném náhradním řešení. Mám více mailových adres a mým požadavkem bylo, aby se všechny e-maily přeposílaly na jednu z nich a zároveň jsem nechtěl využívat ona webová rozhraní českých free mailů. Na mail od Google jsem měl dobré reference tak jsem si řekl proč to nezkusit. Webové rozhraní současného Gmailu je o dvě generace dál než v případě českých konkurentů. Odpadla tedy nutnost samostatného poštovního klienta. Pošt u ze všech 5 aktivně využívaných e-mailových adres jsem si nechal přeposílat na Gmail, ale zároveň je ponechávám na původních serverech pro případ výpadku jako zálohu. Jediné, co se mi doposud nepodařilo zjistit je, jak nastavit častější kontrolu nové pošty na ostatních mailových adresách. Gmail je kontroluje automaticky ´po určité době, ale nikde jsem nenašel jak dlouhý je tento interval. (Kdyby někdo vědě, jak se to dá nastavit, pište do komentářů). Teď řeším v případě potřeby manuálně tlačítkem obnovit. Ani Thunderbird mi neběžel pořád na pozadí, takže těch pár minut mezi přeposláním mailu z jednoho serveru na druhý přežiji. Výbornou věcí je nastavení aliasů (identit podle jednotlivých e-mailových adres). V konečném důsledku příjemce nepozná, že mu píšu z Gmailu, ale myslí si, že mu pošta přišla ze Seznamu, Centrumu apod. Štítky vše přehledně roztřídí a hled se člověku lépe orientuje. Jedinou, pro mě nevýhodou, je má e-mailová adresa na Gmail. Je dosti krkolomná (všechny logické varianty, které u mě přicházely v úvahu už byly obsazené), takže ji používám minimálně a v 90% využívám svých původních identit z českých free mailů. Ovšem jinak jsem naprosto spokojen a mohu Gmail všem doporučit minimálně k vyzkoušení.

Prohlížeč Google Chrome mám nainstalovaný na obou svých počítačích. Krátce jsem jej používal i jako hlavní prohlížeč internetu. Dodnes mi však nenabídl vhodné a dostačující alternativy k doplňkům Firefoxu, proto jsem se vždy vrátil nazpět k Mozille. Jeho vývoj však stále sleduji a v budoucnu nevylučuji, že na něj migruji.

Tento blog běží na Blogeru jednoduše proto, že nemám tolik času, abych vytvářel nějaký svůj vlastní systém a doménu (i když nevylučuji, že v budoucnu si ji pořídím) a poskytuje mi vše, co jsem od ní čekal. Malým přídavkem je její téměř kompletní lokalizace do češtiny.

Poslední dobou experimentuji s Picasou. Zatím však pouze ve free variantě. Aktivní plné nasazení vyžaduje roční investici v podobě 5 USD za webový prostor. Jestli přejdu na placenou variantu v tuto chvíli ještě nevím. Jednoduše proto, že si nejsem jistý, co tím získám. Mám totiž velké Dropbox uložiště, na kterém mám (mimo jiné) i naprostou většinu svých fotografií.

Závěr

Na Google se mi líbí komplexní nabídka služeb pod jedním uživatelským účtem. To považuji za jeho hlavní výhodu v kombinaci s velmi přívětivými a lokalizovanými rozhraními. Google přinesl do oblasti internetu řadu inovací, ale už to také není, co to bývalo. K molochovi, jakým je Microsoft má ovšem stále daleko. V Google mám daleko větší důvěru než v jiné společnosti, to je také důvod, proč ho využívám, a to k plné své spokojenosti. Další služby zatím nevyužívám a momentálně to ani neplánuji.

Žádné komentáře:

Okomentovat