neděle 28. července 2013

Výměna klasického disku v notebooku a nárůst výkonu?!

Možná vám může nadpis tohoto příspěvku připadat tak trochu jako nesmysl, ale skutečně je tomu tak, navíc bych ještě dodal, že ve většině případů (Pokud neměníte 5400 otáčkový disk za 7200 ot.). ale např. jako já zůstáváte u téhož výrobce a stejné modelové řady, dočkáte se i snížení produkovaného hluku, potažmo nižší spotřeby.

Výměna disků - nový již osazen v boxu, původní naopak putoval do externího USB 3.0 rámečku od Zalmanu.
Jako primární úložiště dat v mém pracovním notebooku stále věrně a dobře slouží SSD od Intelu 520 o kapacitě 120 GB. Po nainstalování všech programů a denně užívaných dat mi pořád zbývá něco mezi 45-50 GB volného místa. SSD je to rychlé a kapacitně nadmíru dostačující, proto neuvažuji o jeho výměně.

Zato druhý disk, který je osazen v pozici pro optickou mechaniku, jsem měnil již několikrát. Konkrétně toto je třetí disk, který v notebooku mám. Vždy jsem osazoval disky od WD, protože s nimi mám dlouholeté dobré zkušenosti a jejich cena mnohdy hrála rozhodující roli. Pokaždé se jednalo o řadu "Blue", kapacitu disku jsem postupně navyšoval - nejprve 500 GB, pak 750 a nyní rovný 1 TB (jsem tedy na dvojnásobné hodnotě oproti loňskému roku). Ač jsem nikdy neměl výraznější problém s nedostatkem volného místa na disku, zlaté pravidlo, že čím víc místa máte k dispozici, tím více nepotřebných věcí na něm (zbytečně) necháváte, platí. Navíc jsem měl možnost se tímto způsobem "zbavit" několika disků o nízkých kapacitách (do 320 GB), které se mi doma nashromáždily ani nevím jak. Tak proč ne! 


Jak jste již asi vyčetli z obrázku, měnil jsem disk WD7500BPVT za WD10JPVT. Oba disky byly kupovány jako nové. Ale WD7500BPVT jsem nějakou dobu používal jako síťové úložiště s nonstop provozem. Díky tomu za necelých 14 měsíců od koupi má za sebou na 6500 hodin provozu (údaj podle CrystalDiskInfo). Od výměny tři čtvrtě terabajtového disku za rovný jeden terabajt jsem očekával "pouhé" navýšení rychlosti a nepředpokládal jsem, že se zvýší také přenosové rychlosti nebo dokonce klesne úroveň produkovaného hluku. A že já si na bezhlučné notebooky potrpím! 

Samozřejmě vím, že vývoj plotnových disků jde kupředu, ale že za rok se posunul o takový kus, jsem vážně nečekal. Na druhou stranu jsou přenosové rychlosti stále nesrovnatelné s SSD (ale zde už narážíme na technické a technologické stropy elektromagnetických zařízení...) a pro mé potřeby zas není rychlost ta nejdůležitější. Vzhledem k mému způsobu použití - sekundární disk, převážně s multimediálními daty, ke kterým nepřistupuji denně, navíc disk softwarově odpojuji z důvodu nižší spotřeby, při provozu na baterie, je nárůst přenosové rychlosti nedůležitý. I tak +15 MB/s potěšilo. Daleko větší radost jsem však měl z provozního hluku, především toho při startování disku a výrazného snížení hluku při seeku - dle mého citlivého ucha až o polovinu!

Testy jsem prováděl v programech HDTach a HD Tune po přenesení dat z původního na nový disk a zde je srovnání:

HD Tach

WD7500BPVT
HD Tach (174,3/77,8 MB/s)

WD10JPVT
HD Tach (186,5/93,2 MB/s)


HD Tune

WD7500BPVT
HD Tune (48,0/89,3/73,9 MB/s; 18,9ms; 113,4 MB/s) 


WD10JPVT
HD Tune (53,7/118,4/88,4 MB/s; 16,7ms; 138,4 MB/s)

Tyto dva testovací programy jasně dokázaly, že WD10JPVT dosahuje ve všech směrech vyšších přenosových rychlostí a nižší přístupové doby nutné pro zápis na disk. Zároveň však musím uvést i vyšší teplotu tohoto modelu - v porovnání se 750 GB verzí se pohybuje do +5 stupňů, maximum pak 40 °C.

Abych to tedy závěrem celé shrnul - s výměnou 14 měsíců starého plotnového disku za nový WD10JPVT se dostavil určitý nárůst přenosových rychlostí, snížila se doba odezvy, klesl produkovaný hluk, avšak mírně narostla teplota disku.

______________________________________________________________
* Jen pro doplnění: Oba disky jsou stále v prodeji ve většině českých a slovenských e-shopů s elektronikou.

** Technické specifikace sice uvádějí totožné hodnoty hluku, reálná slyšitelnost je však v případě 1TB modelu o poznání nižší.

Žádné komentáře:

Okomentovat