úterý 18. února 2020

Synology DiskStation 420j - recenze (1.)

Aneb praktické zkušenosti se zařízením a migrací ze staršího Synology DiskStation 213j


Začalo to tím, že jsem si domů přinesl krabici...

Jak to všechno začalo...?

Datové síťové úložiště používám někdy od roku 2008. Tehdy se jednalo o nějaký jednodiskový Zyxel. S rostoucími potřebami na ochranu dat, jej v březnu 2014 nahradil Synology DiskStation 213j. Tedy už dvoudiskové řešení s ochranou proti selhání jednoho disku (Synology Hybrid Raid). DS213j je naprosto skvělé a funkční zařízení. Nebýt potřeby větší kapacity úložiště, neměl bych důvod jej měnit.

Ale hezky popořadě... V roce 2014 jsem DS213j osadil dvěma 3 TB disky WD Green, jeden z nich však koncem roku 2017 začal vykazovat vadné sektory. Rozhodl jsem se proto pro rychlou výměnu spojenou také s navýšením kapacity úložiště. Nyní jsem zvolil opět dva disky se zrcadlením v SHR - volba padla na Seagate IronWolf 4 TB.

Synology DiskStaton 213j
(původní NAS server)


Zhruba od poloviny roku 2019 jsem však začal bojovat s občasným nedostatkem místa - tento problém se ovšem stával čím dál častější a musel jsem opět začít více používat externí USB disky. Musím dodat, že od prosince 2018 začalo Synology sloužit také jako TimeMachine pro Macbook. To ukrojilo zhruba třicet procent z celkové kapacity úložiště.

Výběr nového Synology NASu

Sice jsem nejdřív uvažoval, že bych opět vyměnil disky v DiskStation 213j za větší, a to buď za 6 TB (kdy jsem navíc shodou náhod jeden 6 TB IronWolf kratičkou chvíli měl), stačilo by tak dokoupit druhý... Nebo koupit dva nové 8 TB disky. Celková kapacita by tak byla se zrcadlením dvojnásobná oproti současnému stavu.

Jen čistě ze zvědavosti jsem si v prohlížeči otevřel  web Synology, že se podívám, jaká zařízení aktuálně nabízí. Padla mi do oka jejich čtyřdisková řešení. A to hlavně proto, že i když bych teď získal výměnou disků v DiskStation 213j 50 až 100 procent kapacity navíc, viděl jsem to opět jen jako dočasné řešení na rok nebo dva. Hledal jsem něco dlouhodobějšího.

Po rychlém projití webu Synology jsem našel tři vhodná řešení pro mé potřeby:
  • Synology DiskStation 418j
  • Synology DiskStation 418
  • Synology DiskStation 420j

Synology DiskStation 420j
a máme vybaleno :-)


Ze samotného nadpisu už je všem jasné, že volba nakonec padla na letošní model (rok 2020) Synology DiskStation 420j.

Proč právě Synology DiskStation 420j?

Ať už DiskStation 418 nebo DiskStation 418j, oba jsou to modelový rok 2018, takže dva roky stará zařízení, která se ovšem pořád prodávají. Rozdíl v modelech 418 a 418j je především v osazeném procesoru a množství RAM paměti a samozřejmě modely bez "j" mají možnost měnit disky za chodu. Rozdílů je samozřejmě více, jako je počet připojených uživatelů, množství sdílených složek,... Ty však už pro mé nasazení, nejsou vůbec podstatné.

Nakonec jsem ovšem vybral Synology DiskStation 420j a tady jsou hlavní důvody:
  • rozdíl v ceně mezi 418j a 420j byl zanedbatelný
  • 420j je osazena stejným čtyřjádrovým procesorem jako model 418
  • Poloviční paměť RAM (1 GB) ve 420j oproti 418 jsem tolik neřešil - vždyť 213j má jen 512 MB RAM a ničemu to nevadilo
  • Příplatek cca 25 % za dvojnásobnou RAM a možnost vyjmutí HDD za chodu mi nepřišla jako opodstatněná

K Synology DiskStation 420j jsem ještě dokoupil dva disky Seagate EXOS o kapacitě 8 TB (za výhodnou cenu)  s tím, že cílová kapacita bude 20 TB diskového prostoru (resp. po přepočtu nějakých 18,7 TB). Diskové pole už ovšem nebude RAID-1 (SHR), ale RAID-5 (SHR) s tolerancí vady jednoho disku. Prostě jsem si řekl, že toto mi vystačí na hodně dlouhou dobu.

Nové disky EXOS 8 TB a disky z původního DS213j.


Plánované pole o kapacitě 20 TB (RAID-5, SHR) jsem se chystal vytvořit ze 4 disků:
  1. Seagate IronWolf 6 TB (vlastní - doba provozu 150 hodin)
  2. Seagate IronWolf 6 TB (nově přikoupený)
  3. a dvou disků Seagate EXOS 8 TB (koupeny zároveň s DiskStation 420j)

Jak vyměnit Synology za Synology?

To je to, oč tu běží! Jak nejlépe a nejrychleji převést nastavení a především data z jednoho Synology do druhého a zároveň vytvořit nové diskové pole, když jsem neměl k dispozici další disky, abych si udělal kompletní zálohu?

Startujeme....
tady to ještě vypadalo. že vše bude rychlé a bez problémů.


Proces to byl velmi zdlouhavý a komplikovaný... Především mou vlastní vinou, protože jsem se dopustil celé řady chyb. O tom však až v dalším díle tohoto miniseriálu.



Žádné komentáře:

Okomentovat