čtvrtek 20. února 2020

Synology DiskStation 420j - recenze a zkušenosti s přechodem ze Synology DiskStation 213j (2.)

Nahrazujeme Synology DiskStation 213j novým řešením
aneb na co si dát pozor při migraci

Jak na to? Jaká byla má představa? Jaký byl plán krok za krokem?

Představa - to je to správné slovo nejspíš. Jak jsem psal v minulém díle, chtěl jsem zachovat data a nastavení z původního DiskStation 213j a společně s daty vše přenést do nového DiskStation 420j. Podle mnoha návodů na Youtube i na webu Synology by to neměl být sebemenší problém, je je potřeba dodržet pořadí disku...

Osazuji původní 4 TB disky Seagate IronWolf z DiskStation 213j - proces migrace začal.


Krok 1: Přesun původních disků z DiskStation 213j do DiskStation 420j

K tomu, abych zachoval všechna data a nastavení (a v tu dobu jsem si ještě naivně myslel, že si ušetřím práci a především čas...) jsem vymontoval původní disky z DS213j a vložil je do odpovídajících pozic v novém Synology DiskStation 420j. Takže akruálně jsem osadil pouze dva původní disky a spustil poprvé DS420j.

Průvodce migrací z DS213j na DS420j, osazeno 2x4TB disky + dvě volné pozice.

Vše proběhlo v naprostém pořádku. DiskStation 420j správně rozpoznal, že disky pocházejí z DS213j, nabídl průvodce s migrací nastavení a aktualizaci systému. Po zhruba 20 až 25 minutách byl proces u konce. Veškerá nastavení byla přenesena, data zachována. Pomyslel jsem si - paráda, to půjde rychle... Jak já jsem se pletl, jenže v tu chvíli jsem o tom ještě neměl sebemenší tušení.


Krok 2: Plán na rozšíření kapacity síťového úložiště

Cílová kapacita úložiště byla plánována na 20 TB (zhruba 18,2 TB binárně) v režimu Synology Hybrid RAID (SHR) s možností selhání jednoho disku.

Příprava na osazení pevnými disky, zatím 4 a 8 TB.

V plánu bylo využít všechny 4 diskové pozice a 3 nové + jeden stávající 6 TB disk. Jenže z něj nebylo kam přesunout data... Původní dva 4 TB disky z DS213j, které však už nyní byly osazeny v DS420j, se pak měly po dokončení procesu vrátit zpět do DS213j nebo zůstat prázdné.


Krok 3: Přidání nových disků - osudová chyba!!!

V kroku 1 jsem se s DS420j dostal do stavu, který byl 1:1 shodný s DS213j. Osazeny byly původní 4 TB disky v RAID-1 (SHR) a dvě volné pozice.

Do volných pozic jsem tak osadil dva nové Seagate EXOS, každý o kapacitě 8 TB.
Záměrem bylo navýšit kapacitu DiskStation (v první fázi) na 16 TB (resp. 14,5 TB diskového prostoru při selhání jednoho disku (SHR RAID-5).

Právě jsem přidal dva nové 8 TB disky do Synology - 54 hodin kontroly parity a inicializace je přede mnou...

Přidal jsem tak disky a čekal..., dlouho jsem čekal, protože DS413j automaticky po přidání disků spustil proces kontroly parity disků. Ten, protože jsem přidal dva disky, trval nakonec okolo 54 hodin čistého času!!!

Teprve až po těch 54 hodinách byla dostupná nová kapacita úložiště 14,5 TB. Do té doby byl sice DiskStation dostupný a i data na něm, ale kapacitu ukazoval stále 3,6 TB.


Krok 4: Postupná výměna dvou starých 4 TB disků za 6 TB

Sice jsem měl aktuálně 16 TB úložiště (reálně 14,5 TB), ale mým cílem přece bylo úložiště o kapacitě 20 TB (reálně 18,2 TB). A k tomu jsem potřeboval vyměnit oba původní 4 TB disky za dva 6 TB nebo jsem si to alespoň myslel...

Tady opět v několika mezikrocích:
  1. musel jsem přenést data z 6 TB disku, který jsem již měl na Synology DS420j (odhadovaná doba cca 12 hodin)
  2. koupil jsem druhý 6 TB disk tak, abych mohl vyměnit oba disky.

Podle návodu a videí na Youtube jsem se dozvěděl, že v režimu RAID-5 SHR, je možné vyměnit vždy jen jeden disk, a to buď za disk stejné nebo větší kapacity. Řekl jsem si v pořádku. 6 je více než 4. Vyměním disky postupně, nejdříve jeden, a pak druhý disk.

Příprava výměny 4 TB disku za 6 TB (fáze 1). To jsem si ještě myslel, že vše půjde hladce...

Do této chvíle jsem si myslel, že postupuji správně..., vše se tvářilo být v pořádku. Vždyť i Synology RAID kalkulátor ukazoval, že v režimu SHR je možné vytvořit diskové pole z disků 8 TB, 8TB, 6TB a 4TB. To byl přece přesně můj případ.

Vyměnil jsem tedy první 4TB disk za 6 TB. Nastala oprava diskového pole, opět kontrola parity. Jen ta tentokrát trvala přibližně asi 18 hodin.

Výměna prvního 4 TB disku za 6 TB v prostředí Synology.

Po celou tu dobu jsem měl k dispozici původní (nové) 16 TB diskové pole. Podle nakoukaných videí z Youtube jsem pak očekával, že se ve správci disků objeví nealokované místo, které přiřadím do diskového pole a z 16 TB se stane nejdříve 18 TB a nakonec požadovaných 20 TB. Jaké bylo mé překvapení, když po výměně prvního 4 TB disku nikde tato možnost nebyla...

Technická poznámka: Byl jsem zvyklý pracovat s klasickými poli RAID. Na Synology Hybrid RAID jsem přešel až v prosinci 2017, a to právě proto, že umožňuje vytvořit diskové pole z disků rozdílných kapacit. To jen na vysvětlenou, proč jsem koukal na videa na Youtube.



Krok 5: Píšu na Synology support a měním druhý 4 TB disk

Začal jsem hledat příčinu, proč se mi diskové pole nerozšířilo o 2 TB, což byla přidaná kapacita nově vloženého 6 TB disku. Podíval jsem se, opět a zase, na nějaká videa na Youtube, všem to fungovalo. Říkám si, že to není možné... Google příliš neporadil nebo jsem se špatně zeptal, možná... Rozhodl jsem se proto se svým problémem obrátit na Podporu společnosti Synology.

Kontrola parity po výměně druhého disku. Posledních 18 hodin naděje, že vše bude v pořádku.


První kontakt se Synology podporou
Docela podrobně jim popisuji svou situaci a svůj problém. Pro jistotu dvojjazyčně (česky i anglicky). Dostalo se mi však jen velmi strohé odpovědi, že pro rozšíření kapacity diskového pole musím vyměnit vždy nejméně dva disky, pak že už to bude fungovat.

Připadalo mi to zvláštní... Proč všem ostatním funguje rozšíření úložiště při výměně jednoho disku a já musím měnit dva disky??? Ale co, řekl jsem si, stejně jsem chtěl měnit i druhý 4 TB disk za 6 TB, data už mám přenesena, disk k dispozici. Tak hurá do toho, pak už to bude fungovat přeci, prostě musí..., říkal to přece člověk ze Synology supportu...

Měním tak druhý 4 TB disk za 6 TB. Opět oprava diskového pole, kontrola parity disku - vše zabralo jako minule cca 18 hodin.

Jenže, ono to nefunguje!!! Nikde žádná možnost rozšíření diskového pole o novou kapacitu, pořád mám k dispozici stejných 14,5 TB namísto 20 TB. DS420j sice správně rozpozná kapacitu všech disků, ale diskové pole nejde rozšířit a tváří se tak, jako by stále mělo dva 8 TB a dva 4 TB disky. Přitom oba 4 TB disky byly nahrazeny 6 TB disky!!!


Výměna disků dokončena, avšak pořád je celková kapacita 14,5 TB. V tento okamžik už ovšem probíhá záloha na externí disky a původní DiskStation 213j.


Co teď??? Píšu na Synology support podruhé...
Tentokrát již bez dlouhého popisování s odkazem na předcházející dotaz, podpoře sděluji, že jejich navržený postup nefungoval. Vyměnil jsem oba disky, ale problém s kapacitou svazku není vyřešen. Nejdřív následovala omluva... poté poděkování za využití služeb podpory, aby mi nakonec sdělili, že jsem celou dobu postupoval špatně! Disky lze sice měnit za stejné nebo větší, ale aby došlo k navýšení kapacity svazku, je potřeba, aby nově přidaný disk(y) měl stejnou nebo větší kapacitu než největší disk v diskovém poli. V mé situaci by tak k navýšení kapacity došlo jen v případě, kdybych přidal 8 TB disky namísto 4 TB a ne 6 TB. A to je také důvod, proč jsem krok 3 nazval osudová chyba - neměl jsem přidávat 8 TB disky, ale postupně jeden 6 TB, pak druhý a nakonec vyměnit 4 TB disky za 8 TB. Potom by vše fungovalo správně a kapacita úložiště by byla 20 TB.


Krok 6: Zálohujeme, opravujeme - poučení

Od podpory jsem se také dozvěděl, že nejjednodušší řešení, jak napravit situaci, je zálohovat data ze Synology DS420j, odstranit stávající svazek i fond úložiště a vytvořit jej znovu s tím, že systémová nastavení zůstanou zachována, jen bude potřeba nově vytvořit sdílené složky a přiřadit práva uživatelům. Takže prakticky to, čemu jsem se chtěl celou dobu vyhnout!!!

A jedeme znovu - odstraňuji svazek i fond úložiště.

Pouštím se do příprav zálohování - na DS420j mám už přes 10 TB dat!!! Povolávám zpět do služby Synology DS213j, připojuji svůj externí HDD od Macbooku (Seagate Backup 5 TB) a zároveň si půjčuji další 4 TB disk.
  • Celková doba zálohování zabrala - cca 50 kodin času
  • Nové nastavení DiskStation - cca 1 hodina
  • Kopírování dat zpět z externích disků do DiskStation - opět 50 hodin

Vytvářím nový Fond úložiště a Svazek. Tady již je správná kapacita 20 TB (binárně 18,11 TB), hurá!



K tomuto času musím přidat:
  • nastavení původních 4 TB disků z DS213j - 0,5 hodin
  • kontrola parity dvou 8 TB disků - 54 hodin
  • výměna 4 TB za 6 TB disky - celkem 36 hodin
  • montáž a komunikace se supportem - 2 hodiny

Ve finále celý tento proces zabral více jak 194 hodin čistého času. Prakticky jsem celou věc řešil bezmála dva týdny. Nestěžuji si, z této chyby jsem se poučil. Jen možná mé peripetie pomohou někomu dalšímu, kdo se na něco podobného chystá.



Poučení..., jak převést Synology na Synology správně a hlavně rychle?

Pokud přecházíte z jednoho Synology NAS zařízení na novější (vícediskové) a nemáte dostatek nových pevných disků k osazení všech volných pozic v novém DiskStation, jsou zde v zásadě dvě možnosti - co ovšem rozhodně nedělejte, je to, že osadíte původní disky, přidáte další (a tím obsadíte všechny pozice pro HDD) s tím, že původní disky vyměníte. Zaděláte si akorát na problém, stejně jako já.

Právě se dokončuje vytváření nového diskového svazku. Už jen chvíli a vše bude správně. Zbývá vytvořit sdílené složky, přidělit uživatelská práva a zahájit kopírování dat ze záloh zpět... a mezitím si může na pozadí toho všeho běžet kontrola parity diskového pole.


Do prázdné diskové pozice v DiskStationu, můžete v zásadě osadit jakýkoliv pevný disk. Pokud však již máte všechny diskové pozice obsazeny a disky měníte jeden za druhý - musí zde být dodržena zásada, že nový disk (pokud máte nastaven režim Synology Hybrid Raid diskového pole a disky jsou o rozdílných kapacitách), musí být o stejné nebo větší kapacitě, než největší disk v diskovém poli. V mém případě, když bylo první diskové pole tvořeno disky 2x8TB + 2x4TB, jsem, jak píši i výše, měl jedinou správnou možnost - nahradit 4 TB disky kapacitou 8 TB nebo většími.



Správně a nejrychleji...

Správných postupů bude určitě více, ale tento mi přišel, pro můj případ asi z nejrychlejších:
  1. nechat v provozu původní Synology DiskStation 213j
  2. nový Synology DiskStation 420j osadit 2x8 TB disky, které jsem koupil zároveň s ním (dvě diskové pozice zůstávají volné - aktuálně se tak jedná o SHR v režimu RAID-1)
  3. nastavit DS420j podle DS213j (vytvořit uživatele, složky, práva, nastavení sítě, tedy to, čemu jsem se chtěl vyhnout, přitom časová náročnost je do 1 hodiny...)
  4. přesunout data z prvního 6 TB, který jsem měl nějakou dobu už doma, na nové Synology DS420j
  5. rozšířit dosavadní diskové pole ze 2 na tří disky (8+8+6 TB)
  6. zahájit kopírování dat Synology to Synology
  7. koupit a osadit poslední disk (opět Seagate IronWolf 6 TB)
Kopírování dat - kroky 4 a 6 by mohly běžet také souběžně. Stejně tak osadit nový HDD IronWolf bych mohl dříve. Jako poslední krok by tak vždy zbývalo osadit původně datový IronWolf 6 TB - toto je vázáno na přesun dat z něj právě na Synology.

V čem je ono kouzlo tohoto postupu? Disky do diskového pole přidáváte - neměníte! Nejste tak omezeni dalšími podmínkami. Můžete přidat i další 2 externí USB 3.0 disky a velikost pole o jejich kapacitu rozšířit. Měnit disky v existujícím (plném) diskovém poli, je o poznání složitější. To už teď vím.



Závěrem

Sluší dodat, že s oběma zařízeními od Synology - ať s bezmála 6 let provozovaným Synology DiskStation 213j nebo s novým Synology DiskStation 420j, jsem naprosto spokojen. Navíc, je mi líto nechat DS213j jen tak ležet ve skříni, takže nejspíš půjde do světa i s původními  4 TB disky. Věřím, že někomu bude ještě dobře a dlouho sloužit.









Žádné komentáře:

Okomentovat