sobota 27. března 2021

Synology DiskStation 420j aneb upgrade diskového pole (Podruhé?)

 V únoru 2020 jsem vyměnil svůj starší datový server za Synology DiskStation 420j, který je možné osadit až čtyřmi disky. Při jeho pořízení jsem přikoupil také dva 8 TB disky Seagate Exos o kapacitě 8 TB. Do zbylých dvou pozic jsem osadil dva disky z domácích zásob, a sice Seagate IronWolf 6 TB.



Proč upgrade diskového pole po 13 měsících?

Moji anabáze s migrací a rozšiřováním datového pole (vše jsem díky své neznalosti dělal nadvakrát...), již znáte z předchozího článku. Místo na diskovém poli mi však koncem roku 2020 pokleslo pod 15 % volné kapacity. Začal jsem tak přemýšlet o upgradu stávajícího řešení. Logicky se nabízelo vyměnit oba (nebo alespoň jeden) 6 TB disky. Ve hře byla varianta 8 nebo 10 TB disků.

Protože, jak již vím z minulosti, diskové pole Synology Hybrid RAID (varianta RAID5) je možné rozšířit pouze disky stejné nebo vyšší kapacity, než je kapacita největšího disku v poli, takže minimálně 8 TB. Shodou náhod se mi podařilo sehnat 10 TB disky Seagate EXOS X14 za dobrou cenu, tak jsem se do celé akce s upgradem po 13 měsících pustil znovu.

Nové desetiterabajtové disky Seagate Exos těsně po doručení


Upgrade diskového pole SynologyHybridRAID (SHR, RAID5)

Upgrade nebyl nijak složitý a tentokrát byl bez komplikací. Musel však probíhat ve dvou krocích - disky musely být přidávány postupně po jednom.

Nejdříve jsem vyměnil nejstarší 6 TB disk za nový Exos 10 TB. Podle tabulky SynologyRaid však kombinace 8+8+10+6 znamená nemožnost využití 2 TB místa v datovém poli. S tím jsem počítal, byl to však jen dílčí krok. Celý proces opravy diskového pole a jeho rozšíření trval cca 28 hodin čistého času. Už nyní se však kapacita diskového pole zvýšila z 18,1 na 19,9 TB využitelného místa.

První fáze upgradu diskového pole


Finální krok - výměna také druhého 6 TB disku za 10 TB

Postup byl opět stejný jako v předcházejícím případě. Trval cca o hodinu déle (29 hodin). Vše proběhlo bez komplikací. Diskové pole funguje. Pouze TimeMachine se proces migrace moc nelíbil a označila mi zálohovací síťový disk za nespolehlivý a doporučila smazat všechny existující zálohy a provést novou prvotní zálohu. To jsem taky udělal, i když reálně k tomu asi nebyl důvod... Mám totiž ještě jednu externí zálohu TimeMachine na SSD disku, kterou však dělám přibližně jednou za 14 dní.

Dokončení druhé fáze - diskové pole opraveno a rozšířeno na kapacitu 23,5 TB

Výsledná využitelná kapacita diskového pole je 23,5 TB (26 TB). Vše trvalo cca dva a půl dne čistého času. Během celého procesu byla data samozřejmě přístupná. Volil jsem však metodu rychlé obnovy diskového pole před dostupností dat. Výkon serveru tak z 90 % spotřebovávala právě oprava pole. Práce s daty byla velmi pomalá, ale s tím jsem počítal.

Kalkulačka Synology RAID calculator.


Závěr

S původními 6 TB disky Seagate IronWolf nebyl jediný problém, kromě jejich kapacity. Disky za 13 měsíců provozu naběhaly cca 4900 hodin. Nyní už slouží novému majiteli. A já jen doufám, že za rok nebudu ve stejné situaci a nebudu muset měnit 8 TB disky za větší.


Žádné komentáře:

Okomentovat