čtvrtek 31. března 2022

MacBook Pro 14" aneb malá tichá bestie po třech měsících používání

 Článků o nových Macboocích Pro 14" a 16", recenzí na ně a názorů, je plný internet. Tohle je spíš krátké shrnutí toho, co se mi na novém Macbooku Pro od Applu líbí, proč jsem konkrétně já na něj přešel z Macbooku Air 2018 a jestli má vlastně vůbec 14" MacBook Pro nějaké nedostatky...

MacBook Pro (2021) konečně doma a jde se vybalovat.

MacBook Pro (2021) konečně doma a jde se vybalovat.



Sbohem Macbooku Air ✋, vítej 14" Macbooku Pro 💻

Původně jsem si na podzim roku 2018 kupoval MacBook Air v takové konfiguraci (16 GB RAM, 512 GB SSD) a s tím, že mi vydrží nejméně 5 let. Asi i proto jsem si dokoupil prodlouženou záruku na celkem čtyři roky.  No, nevyšlo to... MacBook Air byl a pořád je krásné, lehké zařízení s poměrně dobrou výdrží na baterii (při mém způsobu používání se bavíme o cca 8 hodinách práce i po skoro 3 letech od pořízení). 

Proč ta změna? Začal jsem víc pracovat s videem a Air s Intelem Core i5 1,6 GHz není rozhodně to, co byste na práci s videem chtěli. Procesor se občas začal zadýchávat i v Affinity Photo, ale dalo se to ještě snést. Když jsem potřeboval výkon - větráky se v Airu roztočily tak, že jsem nejednou nabyl dojmu, jestli náhodou nemá Air v úmyslu odletět 🙂 - prostě procesory Intel a jejich problematické chlazení... Místa na SSD taky nebylo úplně nazbyt a musel jsem dost přemýšlet, co kdy smazat, abych se vešel do 512 GB, i když jsem obvykle míval cca 60-80 GB volného místa, taky se už u disku objevila číslice 200 MB 😅.

MacBook Air s procesorem Apple M1 se mi líbil, ale říkal jsem si, že ještě počkám, protože jsem to pro své potřeby nepovažoval za úplně nejlepší řešení. I když, co si budeme nalhávat - 95 % času by mi i základní MacBook Air M1 vystačil. Pak přišla podzimní Keynote Applu a bylo skoro rozhodnuto. Zbývalo projít specifikace, podívat se na pár zahraničních recenzí a objednat. Pak už jen čekat, než MacBook Pro 14" dorazí.


Nákup a čekání na MacBook Pro M1 Pro

Jak jsem psal - neobjednával jsem hned po Apple keynote, protože jsem se chtěl podívat na nějaké reálné recenze. Prakticky jsem tomu dal týden - objednávku (předobjednávku) jsem do iStyle posílal 30. října 2021 s tím, že budu doufat, že MacBook Pro do Vánoc snad dorazí.

Návrat ke kořenům: Apple iBook G4 vs MacBook Pro 14" 2021

Návrat ke kořenům: Apple iBook G4 vs MacBook Pro 14" 2021.

Původně jsem zvažoval individuální CTO konfiguraci - klíčové pro mě bylo 1 TB SSD, váhal jsem na 16 nebo 32 GB RAM. Nakonec jsem si řekl, že 16 GB bude snad stačit. Když i doteď jsem měl 16 GB RAM a bylo ji spíš nadbytek, než nedostatek, proč to řešit? Zvolil jsem tu vyšší z dvou nabízených konfigurací - Apple M1 Pro 10jádrové CPU, 16jádrové GPU, 16GB, 1TB SSD, opět ve vesmírně šedém provedení a dobře jsem udělal. Jak se později ukázalo, na CTO konfigurace mnoho jedinců čekalo i 4 měsíce ‼️

Dočkal jsem se ani ne za měsíc - přesně to bylo 26. listopadu, kdy jsem si jel nový MacBook Pro do iStylu vyzvednout. Bylo to dřív, než jsem čekal. Nastala otázka - co si počít se starým intelovským Macbookem Air. Nedostatek času a nejspíš i vlastní lenost mě nakonec dovedla k elegantnímu řešení - nechal jsem jim ho v iStylu na protiúčet a myslím, že to bylo k oboustranné spokojenosti.


První zkušenosti s Macbookem Pro - je to opravdu malá tichá bestie

MacBook Pro 14" (2021) první spuštění.

MacBook Pro 14" (2021) první spuštění.

Byl to páteční podvečer, kdy jsem si MacBook Pro dovezl domů. Venku sněhová vánice, a tak jsem se pustil do vybalování a zprovoznění nového stroje. Pravda, je to kus poctivého železa (vlastně hliníku), takový návrat ke kořenům. Na rozměry jsem si zvykat nemusel, váhově se oproti Macbooku Air nové Pročko zprvu proneslo, ale už jsem si přivykl i na ně. 


Moje migrace do Macbooku Pro M1 Pro

V zásadě jsem měl dvě možnosti - obnovit vše z Time Machine s tím, že si nový MacBook Pro ponese s sebou dál všechen nepotřebný software, chyby a další balast z dob Airu (zálohy sahaly až do začátku roku 2019). Nebo udělat takovou skoro čistou instalaci. Zvolil jsem druhou možnost.

A proč? Protože většinu dat mám stejně v cloud (iCloud, Onedrive, Dropbox), aplikace většinou z AppStore a zbytek mám k dispozici instalační balíčky na NASu. Zároveň mi to umožnilo všechny aplikace projít a neinstalovat už ty, které nepotřebuji nebo jsem je roky nepoužíval. Další důvod - první možnost, jak zkusit, co Apple M1 Pro skutečně umí. Instaloval jsem naráz i 10 aplikací, do toho běžela synchronizace všemožných cloudů a MacBook se ani nezadýchal, ba co víc - byl chladný a měl jsem pocit, jestli náhodou Apple nelhal - proč jako už neslyším hučet větráky??? Prostě ticho 🙂. Až najednou, když jsem instaloval Office 365 a pod Parallels Windows 11 for ARM, slyším tiché ševelení větráků (žádný hukot, jen tichý šum) a hlavou mi běžela myšlenka - tak jo, Apple mi do Macbooku nezapomněl dát větráčky, nemusím MacBook reklamovat, větráčky jsou přítomné.

První výkonnostní testy Macbooku Pro.

První výkonnostní testy Macbooku Pro.


Konfigurace Macbooku - všechna nastavení (včetně tiskáren, síťových disků a systémových předvoleb), aplikací, stažení dat z cloudů,... to vše zabralo asi 3 hodiny a už v té době jsem začínal mít pocit, že si s Pročkem budeme dobře rozumět. Přišel čas na nějaké ty testy výkonu (srovnej s Macbookem Air 2018). Výkonu je opravdu na rozdávání a mezigenerační výkonnostní skok je znát.

Srovnání Macbooku Air (2018) a Macbooku Pro (2021) v testech.
Srovnání Macbooku Air (2018) a Macbooku Pro (2021) v testech.


Jak je na tom MacBook Pro pro třech měsících aneb plusy a mínusy

Plusy 👍

  • Výkon - toho má M1 Pro na rozdávání. Práce v HandBrake dostala nový rozměr. Namísto renderování videa v času o cca 2,2násobku jeho délky jako na procesoru Intel, dostávám se na nějakých 60-80 %. Takže - když má video 10 minut, renderuji ho 6-8 minut a ne 22 minut.
  • Displej - jedním slovem - nádhera, podání barev je skvělé, o mnoho lepší, než na jaké jsem byl zvyklý. A rázem dává velký smysl upravovat fotky na iPadu Pro a na Macbooku řešit jen detaily k tisku.
  • Výdrž na baterii a rychlé nabíjení - vím, je to nový stroj, ale výdrž ke 20 hodinám při mém způsobu práce, není rozhodně marketingový tahák, ale realita. A to se nijak neomezuji. Jednou jsem si zapomněl doma nabíječku a druhý den večer mi MacBook hlásil 40 % kapacity. Další den odpoledne pak jen suše sdělil, že mu zbývá 20 % kapacity baterie, kdybych ho nabil, že by se nezlobil, ale i tak ještě vydrží 3 hodiny provozu. A vydržel. Rychlost nabíjení je taky skvělá: z 20 na 80 % kapacity se dá opravdu dostat za 30-40 minut.
  • Ticho - pro mě důležitý atribut. V 99 % případů ventilátory prostě mlčí. Zmínil jsem HandBrake. Ano, ten je naopak dokáže po cca 3 minutách renderování roztočit do maxima, ale tělo Macbooku Pro i tak zůstává poměrně chladné.


Mínusy 👎

  • Velikost napájecího adaptéru - i když je to 94W adaptér, ty jeho rozměry mě vážně štvou - spousta firem umí udělat o 30 % menší i lehčí adaptéry o stejném výkonu.
  • HDMI a projektory - pokud budete chtít připojit projektor k Macbooku přes redukci a HDMI, raději s tím nepočítejte. MacBook se s projektorem v takovém případě odmítá s projektorem kamarádit, protože si myslí, že je tam nějaký nahrávací aktivní prvek. Řešení přes USB-C fungují však stoprocentně.
  • Klávesnice - píše se na ni skvěle, má dobrý zdvih i odezvu, jen počítejte s tím, že po čase (u mě 3 měsíce), když píšete hodně, budou na ni znát otisky.
  • Cena - pro někoho určitě důležitý prvek. Jde ovšem o to, co chcete, a co skutečně potřebujete. Když jsem v roce 2018 přecházel k Apple (od Dellu), jedním z důvodů přechodu bylo to, že Dell v té době v podobné ceně (výkonu a výdrži) nenabízel nic podobného jako právě Apple, resp. nabídka Dellu byla dražší, než Apple. Pořizovací cena 72.990 Kč není rozhodně malá, ale vidím ji jako opodstatněnou. A upřímně - já osobně už prostě nechci Windows!


Co říci závěrem?

Z mého subjektivního pohledu se vyplatilo čekání. Změna architektury přinesla kýžené ovoce. Výkon nám snad na dalších pět let vystačí. Ano, jsem spokojeným uživatelem Apple. A dodal bych snad jen jediné:14" MacBook Pro M1 Pro a 11" iPad Pro (2021) - ideální cestovní kombinace. Nebo to vidíte jinak?

iPad Pro 11" a MacBook Pro 14" jsou ideální pomocníci na cesty
iPad Pro 11" a MacBook Pro 14" jsou ideální pomocníci na cesty.


Žádné komentáře:

Okomentovat