pátek 4. listopadu 2011

Zkušenosti s mobilním internetem od O2

 

Už i k nám na vesnici dorazilo mobilní pokrytí typu 3G a protože už delší dobu uvažuji o zřízení rezervního připojení k internetu pro případ výpadku hlavního, (které je zajišťováno prostřednictvím lokálního wifi poskytovatele) Nedalo mi to a koupil jsem si sadu mobilního internetu od O2. A zde jsou mé zkušenosti.

Mobilni internet O2 - test2

Proč právě O2?

Nejsem vyhraněným zastáncem jednoho mobilního operátora (SIM karta v mém mobilu je a vždy byla od T-Mobile). Pro to, abych zvolil O2 jsem měl dva hlavní důvody: Prvním byla kvalita pokrytí 3G signálem. Bydlím v malé vesnici v blízkosti hranic s Polskem, kde byl s kvalitou mobilního signálu vždy problém. T-Mobile sice na svých stránkách ukazuje, že oblast mého bydliště je plně pokryta 3G. Skutečnost je ovšem taková, že hodně záleží na místě, kde se právě nacházím i v domě (nebo dokonce v místnosti) a mobil se mi neustále přepíná mezi EDGE a 3G. O2 pro změnu v mapě pokrytí uvádí, že pokryto 3G je zhruba polovina obce, v níž bydlím (místo, kde stojí náš dům podle této mapy pokryto není).  Opak je však pravdou. O2 má zde daleko kvalitnější pokrytí 3G signálem než T-Mobile (Vodafone zde 3G nenabízí vůbec.

Druhým důvodem byla cena za připojení s ohledem na způsob používání. Jak jsem psal v úvodu, mobilní internet pro mě představuje rezervní možnost, jak být online v případě výpadku u wifi providera nebo jako internet na cesty, proto jsem nechtěl žádné měsíční paušály ani roční či jiné (pevně stanovené) předplacené služby. T-Mobile žádné takové uspokojivé řešení nenabízí a tak zvítězilo O2 se svými denními balíčky internetu.

O2 mobilní internet, modem a denní balíčky

Hardwarově mobilní internet obstarává klasický Huawei 1750, který používají všichni mobilní operátoři v ČR jen s jinak barevným plastem ;-) Co se jeho velikosti týče, podle mě mohl být o nějaký tem milimetr menší i tenčí, takhle je to taková přerostlá flashka (nebo spíše velikostně odpovídá flashkám, když se začaly prodávat).  S tím ovšem nic nenadělá nikdo z nás. Designově mi přijde bílá varianta daleko přívětivější než černá s růžovým logem či červená a modrá (T-Mobile, Vodafone).

Systém denních balíčku, kde volíte mezi jedním až 30 24hodinovými bloky o ceně 50 Kč za jednodenní balíček a 900 Kč za 30denní je pro mé potřeby ideální. Při výpadku internetu u wifi poskytovatele jednoduše připojím modem, koupím jednodenní balíček a jsem opět online. Pokud se budu chystat na delší dobu mimo domov a budu chtít být online (vezmu s sebou notebook), koupím odpovídající vícedenní balíček tak, abych dané dny vyčerpal.

Tento systém má dvě nevýhody. Stranou teď ponechávám cenu. Všeobecně o přemrštěných cenách za mobilní služby operátorům u nás oproti okolním státům, se mluví v poslední době stále častěji… Nevýhoda č. 1: Nutnost vyčerpat zakoupené balíčky do 2 měsíců od jejich pořízení! Limit 6 měsíců by byl daleko přijatelnější, alespoň pro mě. Nevýhoda č. 2: FUP na den je nastaveno na mizerných 50 MB! Tato hodnota je dnes dost šibeniční. Uvědomme si, že většina webových stránek má velikost okolo 1MB (např. Seznam.cz). Musíme potom setsakra vážit, na které weby se podíváme a kolikrát. Sledování videí na Youtube nebo Streamu potom nepřipadá vůbec v úvahu… Naštěstí O2 FUP nikterak striktně neaplikuje, takže můžeme být relativně v pohodě až do doby, než začne. Za dnešní den používání mobilního internetu jsem se dostal na nějakých 170 MB (prohlížení webu a instant messaging) a žádné pomalení ať subjektivní či reálné (měřené) nepozoruji.

Praktické zkušenosti a závěr

Samotná instalace modemu včetně vložení SIM karty po první připojení k internetu nezabere více jak 5 minut a proces je téměř automatický. Mimo potvrzovacích kroků při instalaci, kdy pár krát kliknete myší a zadání PINu při připojení k internetu. Ten naštěstí můžete vypnout a vícekrát vás nebude obtěžovat. Ovládací program O2 modemu je přehledný a vhodný i pro začátečníky, samozřejmostí je kompletní česká lokalizace.

Rychlost se odvíjí od konkrétně lokality. V mém případě jsem byl mile překvapen jakých přenosových rychlostí jsem dosahoval. V porovnání s našim pevným domácím internetem s rychlostí 6 Mb / 3 Mb se mohl mobilní internet směle rovnat. Obrázek z úvodu dokazuje, že jej dokonce v rychlosti downloadu překonává! Toto byla ovšem výjimka z měření. Běžně jsem dosahoval hodnot mezi 3,5 – 5,9 Mb pro download a 2,3 pro upload (více obrázky).

Mobilni internet O2 - test

Mobilni internet O2 - test3

Dosahované přenosové rychlosti

Odezvy sice dosahují 4 – 6 násobných hodnot oproti těm, na které jsem byl zvyklí ze současného wifi připojení. Jako jeho občasná náhrada či internet na cesty plně dostačuje a koupě rozhodně nelituji. Naopak mohu všem, kdo o něčem podobném uvažují, vřele doporučit. Minimálně za to otestování 3G sítě ve vašem okolí to stojí a přinejhorším mobilní sadu vrátíte a dostanete peníze nazpět (alespoň v případě objednání u O2, u ostatních operátor by to mělo být podobné).

Žádné komentáře:

Okomentovat